Onze eerste kennismaking met kamerleden.
En dan stap je samen politiek Den Haag binnen.
Een imposant gebouw met een rijke historie moet ik toch wel zeggen als je eenmaal binnen bent. Stefanie en ik zijn er nog nooit binnen geweest en is het even wennen aan de omgeving, omdat het in ieder geval op mij indrukt maakt. Wij en nog een aantal genodigden werden vriendelijk ontvangen en via de roltrap omhoog gebracht naar de juiste afdeling. In de gangen kom je een rij foto's tegen van mensen die het land door de jaren heen bestuurd hebben. Te veel namen om op te noemen en soms zeggen foto's meer dan woorden.
Eenmaal boven en door de gangen te hebben gewandeld komen we aan bij een aantal kamerleden. Even kennis maken met elkaar wie je bent en wat je doet met een glaasje water erbij.
Daar zit je dan met een map aan research, cijfers, bevlogenheid, passie en een beetje spanning. De eerste regels die je uitspreekt is toch even opletten met wat je zegt. Wat een verschil met vroeger denk ik achteraf. Wijsheid komt met de jaren (*lacht*)
Okay. Nu dan toch maar even de zakelijke kant van het verhaal, want dat is toch waar het om draait toch? Muziekonderwijs en dan met name structureel muzieklessen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs.
Ik kan er een mooi verhaal van maken, met gejuich is ontvangen en dat er actie wordt ondernomen. Het resultaat is toch voor nu bedroevend moet ik eerlijk bekennen. Het is eigenlijk simpel en lag het antwoord al in mijn achterhoofd.
De reactie die je krijgt is het volgende. Scholen bepalen zelf wat zij belangrijk vinden en een overheid laat een school daarin zo vrij mogelijk. Of je nu professor Erik Scherder heet, een waslijst aan materiaal aan levert hoe belangrijk muzieklessen zijn en dat dit landelijke geregeld zou moeten worden, Koningin Maxima die zich inzet voor muziek in de klas. Het mag allemaal niet helpen lieve mensen.
Muziek draagt op een unieke manier bij aan de ontwikkeling van kinderen – wetenschappelijk onderzoek toont dat keer op keer aan. Het bevordert bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van het brein. Daarom is muziekonderwijs op de basisschool zo belangrijk.
Het dringt in Den Haag niet door hoe belangrijk muziek is. Ik moet mijn pijlers dan richten op een medezeggenschapsraad van een school. Tja, dat is natuurlijk niet de insteek van mijn pleidooi. Een kamerlid zou zich eerst moeten verdiepen in dit dossier om de urgentie te berijpen van muziekles en als dit niet zo is dan is het zo makkelijk om te zeggen:
"Scholen bepalen zelf"
Jammer, omdat ik best veel tijd heb gestoken om sterk voor de dag te komen en mijn research meer dan genoeg zegt wat sterkt onderbouwd wordt door niet de minste namen. "Waarom doe je dit" heb ik de afgelopen dagen gehoord. Ik ben er van overtuigd dat structureel muzieklessen volgen heel belangrijk is. Verdiep je eens in wat Erik Scherder te vertellen heeft.
Wat zou het mooi zijn als de spreekwoordelijke handschoen wordt opgepakt door Den Haag.
Voor nu laat ik het hier bij en blijf ik iedereen die bij ons lessen volgen inspireren op muziekgebied en in alles wat er bij komt kijken.
Een leraar met passie, vakkennis en alles blijft volgen op het gebeid van nieuwe muziekstromingen wat er nu speelt in de muziek is onbetaalbaar.
Cheers!